tirsdag den 17. april 2007

min rolle

Jeg var i går inde og surfe lidt rundt på de blogs 06v4 har lavet. Det er en tankevækkende oplevelse at gå ind i en andens blog - en andens rum og læse en blanding af private tanker - tanker om praktikken og løs og fast snak om alt muligt. Jeg tillade mig at kommentere lidt hist og her. Og allegevel tænker jeg om jeg har "ret" til at gå ind og kommentere her. Hvad tænker den der ejer bloggen mon. Tænker hun at det er mit private rum, som Torben Bjerre bare vader ind i - eller tænker hun at det er fint at mærke, at andre læser det hun skriver. Jeg ved det ikke?
Jeg ved heller ikke om det jeg skrive om er der noget der giver mening - eller blot er ligegyldigt. Og jeg ikke lade være med at forholde mig til min rolle som underviser - selvom jeg hverken er praktiklærer eller har andre roller i forhold til praktikken - ud over at jeg er Torben Bjerre der er med til at køre det her forsøg - og Torben Bjerre der har lovet at følge med i bloggene.
JEg gør det nu ikke at pligt - jeg gøre det også fordi jeg synes det er vældigt interessant at følge praktikforløb på den måde - og få et indblik i hvordan man som studerende tænker om at være i praktik - og om at skrive i en blog...

torben bjerre

7 kommentarer:

loglouise sagde ...

Hej Torben,

Jeg ved at jeg bruger min blog rigtig meget, jeg bruger den nærmest som dagbog. Også fordi jeg er netop i den praktik jeg er i - synes jeg bare det kræver lidt "dagbog" og lidt ekstra..

Du må meget gerne kommentere når jeg laver indlæg (jeg laver bare ikke indlæg - jeg laver comments), Jeg forventer da også Birthe S. vil gøre det, hun er min studievejleder, men jeg tror ikke hun bruger bloggen?.. Det var kun bare en tanke.. Og hvad er meningen egentlig med blog ifht. studievejleder??

Louise

torbenbjerre sagde ...

Tak for dit svar! Herligt! Jeg snakker med Birthe om hendes rolle i forhold til bloggen. Jeg kigger med jævnligt. Vi prøver at udvikle bloggen - og ideen med bloggen. Det er for mig at se fint at bruge den som dagbog, for på dem måde at holde styr på hvad der sker i praktikken. Og finde ud af hvor man har lært noget og blevet klogere i løbet af praktikken. Men det er også en hjælp til at have kontakt til medstuderende og undervisere der kan snakke med om de problemstillinger der dukker op. Forhånntligt så det er en hjælp til hver enkelt.

mvh
Torben Bjerre

lis faurholt sagde ...

Det er et meget interessant indlæg. Jeg vil blogge om det i "Du er, hvad du tagger", måske kan jeg lokke nogle af mine studerende til at kommentere det. Det er jo godt at få reflektioner fra begge parter om dette nye medie i undervisningen.
Som det fremgår af både dit indlæg og Louises, er der jo usikkerhed om undervisernes rolle på begge sider.

Jeg læste for nylig en rigtig, rigtig god artikel, som tager meget fornuftigt fat i lærerrollen: Bo-Kristensen, Mads & Schelde, Herluf: "Skriften på skærmen - om underviserens kompetencer i online miljøer", Sprogforum nr. 28, 2006
Artiklen er skrevet ift. fremmedsprogsundervisning, men overvejelserne er generelt anvendelige.

lis faurholt sagde ...

Jeg har desuden lige i dag læst en rigtig interessant artikel om, hvordan man kan implementere blogs i undervisning - baseret på forfatterens egen praksis:
Alison Gotts: "Blogging at the Chalkface" In: The Knowledge Tree: an E-journal of Learning and Innovation, The Knowledge Tree – Going Communal Edition 11, september 2006, page 23

Der er muligvis flere interessante artikler i journalen, men jeg har kun nået at læse denne ene :)

lis faurholt sagde ...

et bedre link til samme materiale. Her er det mere overskueligt, og der er endda en podcast med artiklen.

Anonym sagde ...

hvorfor ikke:)

Anonym sagde ...

aminkafjignee
[url=http://healthplusrx.com/pagets-disease-of-bone]pagets disease of bone[/url]
WellaReot